Menu
ISBW logo

Managers Event 2022: hoe houd je de beste mensen aan boord?

Ieder jaar organiseert ISBW het Managers Event. Na een hybride corona-editie was het deze keer eindelijk weer mogelijk om fysiek bijeen te komen op Landgoed De Horst in Driebergen. Dit jaar stond het event in het teken van het behouden van de beste mensen. Een thema dat ontzettend belangrijk is op de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig. 

Dagvoorzitter Sander Denneman opende het event en sprak de middag aan elkaar. Rob Rijbroek, directeur van ISBW, gaf een welkomstwoord waarin hij uitlegde waarom dit thema actueler is dan ooit. De langstzittende medewerkers vormen namelijk het DNA van een organisatie, vertelde hij. Ze hebben veel kennis, zorgen voor stabiliteit, laten nieuwe medewerkers zich thuisvoelen en geven tevens ruimte om te blijven innoveren. De twee sprekers op het event, Mariken Kooi en Jan van Halst, gingen dieper in op dit thema. 

Medewerkers écht op één

Mariken trapte af. Zij noemt zichzelf ‘sustainamentalist’ en is medeoprichter van adviesbureau Double-OO. Hier helpt ze organisaties bij het hebben van een zo groot mogelijke positieve impact op het leven van hun medewerkers. Waarom? Omdat het kan én omdat je daarmee medewerkers een betrokken gevoel geeft. Mariken sprak over het belang van medewerkers écht op één te zetten. Want hoeveel bedrijven voegen ook daadwerkelijk daad bij het woord? Mariken: “De tijd van ‘eerst de business, dan de mensen’ is voorbij. Je mensen zíjn namelijk je business.” Volgens Mariken zijn goede mensen op dit moment schaarser dan klanten. Als manager moet je volgens haar dan ook vertrouwen op het feit dat als je goede mensen hebt en behoudt, de klanten vanzelf komen. 

Je mensen zijn je business

Mariken stelt dat alle mensen uiteindelijk een keer weggaan. Bijvoorbeeld omdat ze een nieuwe baan vinden of met pensioen gaan. Het gaat er daarom om aan welke knoppen je moet draaien om ze zo lang mogelijk vast te houden. Maar wat zijn die knoppen dan? Vaak worden betrokkenheid en verbinding als sleutelwoorden gezien bij het behouden van de juiste mensen. De vraag is wat dat precies inhoudt. Spoiler alert: leuke uitjes of een ‘dank je-voor je inzet-bonus’ maken niet het verschil en zorgen er dus ook niet voor dat medewerkers langer bij jouw organisatie werkzaam blijven. Volgens Mariken is er één ding dat echt werkt, en dat is diep inzicht verkrijgen in de achterliggende redenen voor het wel of niet voelen van betrokkenheid en verbinding, en achterhalen wat er ontbreekt als mensen de keuze maken om te vertrekken. Dit diepe inzicht kun je alleen achterhalen door het te onderzoeken en te meten; door te kijken naar wie welke behoefte heeft. Dit vraagt volgens Mariken om oprechte interesse vanuit jou als manager. Want je mensen op nummer één zetten moet je doorleven. Zodra het een trucje is, voelen mensen dat en werkt het niet meer. 

Breng de harde en zachte kant samen

Mariken benadrukte dat jij als manager daarin echt het verschil maakt. Jij staat namelijk dicht bij medewerkers en dat is een grote verantwoordelijkheid. Het vinden en behouden van medewerkers is dan ook echt geen ‘HR-ding’ meer. Maar hoe maak je als manager het verschil? Dat begint bij nieuwsgierigheid. Mariken: “Als manager ben je vaak bezig met de harde kant. Maar probeer dit eens te combineren met de zachte kant. Met data alleen kom je niet ver, het gaat om de verhalen áchter de data.” Ze motiveerde de aanwezigen daarom om het eerstvolgende gesprek met een medewerker te beginnen met een nieuwsgierige vraag. Een vraag waarop je echt het antwoord wilt weten. Bijvoorbeeld hoe het echt met iemand gaat, wat iemand opvalt op de werkvloer of wat iemand graag zou willen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Deze persoonlijke aandacht en echte interesse maken uiteindelijk het verschil. 

Van baas naar coach 

Vervolgens was het de beurt aan Jan van Halst, oud-profvoetballer, vaste voetbalanalist bij Ziggo Sport en mede-eigenaar van het trainings- en coachingsbureau Van baas naar coach. Aan de hand van persoonlijke anekdotes uit zijn voetbalcarrière, maar ook als baas bij FC Twente en vanuit zijn deelname aan Expeditie Robinson, deelde hij zijn visie over hoe je een goede teamplayer wordt en wat bouwstenen zijn van een topteam. Ook Jan benadrukte hoe belangrijk jouw rol als manager is in het behouden van goede mensen. Dat jij als manager iedere dag weer impact maakt, en je zelf bepaalt op welke manier dat gebeurt. 

Weet waar je niet goed in bent

Om op de juiste manier het verschil te maken, moet je focussen op talent. Talent van jezelf én talent van je medewerkers. Jan: “Iedereen heeft talent. Het is alleen een kwestie van het ontdekken van je eigen talent en hierop focussen. Oftewel: om goed te weten waar je goed en niet goed in bent.” Dat houdt in dat je weet wat voor manager je bent en ook moet erkennen in welke dingen je niet goed bent. Richt je op het benutten van je talent en pas dit niet alleen toe op jezelf, maar ook op je medewerkers. Als manager is het namelijk jouw taak om medewerkers te faciliteren in hun talentontwikkeling, zodat ze kunnen excelleren in hun werk. 

De ideale teamspeler: 3 eigenschappen

Ook het team – en jouw rol als manager daarbinnen – is van groot belang in het behouden van de juiste mensen. Maar wat is een goed team? En wanneer ben je een goede teamspeler? Jan ging dieper in op de drie eigenschappen die een ideale teamspeler moet bezitten:

  • Bescheidenheid: voel je niet beter, maar ook niet slechter dan je teamleden. Gelijkwaardigheid is belangrijk.
  • Gedrevenheid: een drive hebben is cruciaal. Maar zorg er wel voor dat je in de gaten houdt of de rest het tempo bij kan benen.
  • Slimheid: hiermee doelt hij op sociale slimheid. Voel mee met teamleden en toon interesse in hen. 

Als manager moet je in de juiste mate over deze drie eigenschappen beschikken. Dit is heel belangrijk: zodra je te veel of te weinig van een bepaalde eigenschap hebt, dan benadeel je andere teamleden. Jan: “Gelukkig kun je leren om een bepaalde eigenschap in meer of mindere mate te ontwikkelen. Dat vraagt om aanpassingsvermogen en flexibiliteit, maar betekent níet dat je een ander persoon wordt. Maar om je team te laten excelleren, moet je je kunnen aanpassen. En dat betekent soms dat je jezelf als manager op de tweede plek moet zetten. Jij staat in dienst van je team.”

 

Persoonlijke aandacht: als je denkt dat je er bent, begint het pas

Tot slot benadrukt ook Jan het belang van persoonlijke aandacht. Volgens hem is dit dé fundering van een goed team. Iedereen heeft het nodig om gezien te worden, om te horen dat het goed is wat hij of zij doet. Geef daarom complimenten aan je teamleden. Ook als er niet direct reden voor is. En niet één keer, maar blijf dat doen. Want, zo sluit Jan af: “Als je denkt dat je er bent, dan begint het pas.”

Inspirerende middag

We hopen dat de aanwezige managers een inspirerende en leerzame middag hebben beleefd. Dat ze handvatten van Mariken en Jan in de praktijk kunnen brengen en aan de slag kunnen gaan met een van de grootste uitdagingen van managers op dit moment, namelijk het behouden van de goede mensen.