Als manager loop je vast wel eens tegen onverwachte problemen aan. Of je nu een project aan het managen bent, een verandertraject moet doorlopen of gewoon met je dagelijkse werkzaamheden bezig bent, niet alles loopt altijd op rolletjes. Op zo’n moment is het belangrijk dat je de uitdaging, het probleem of conflict niet negeert of onder het tapijt schuift. Durf jij kritisch naar een werkproces te kijken als het even niet zo lekker loopt? Ontdek waarom kritisch denken zo belangrijk is voor managers en hoe je deze skill kunt trainen.
Kritisch denken wordt gedefinieerd als het vermogen om plannen, processen of projecten kritisch te beoordelen en aan te passen wanneer de situatie dat vereist. In jouw rol als manager gaat het erom dat je vragen durft te stellen, verschillende perspectieven overweegt en niet zomaar aannames voor waar aanneemt. Door kritisch te denken, kom je tot weloverwogen beslissingen die beter zijn voor jouw team en de organisatie.
Kritisch denken is zo belangrijk voor managers omdat het duidelijke voordelen biedt voor jouw team of afdeling en zelfs de hele organisatie. Dit zijn de belangrijkste voordelen van een kritische mindset:
Door informatie zorgvuldig te analyseren en verschillende invalshoeken mee te nemen, kom je tot kwalitatief betere besluiten. Je vermijdt overhaaste conclusies en houdt rekening met mogelijke risico's en gevolgen. Zo stuur je jouw team en projecten effectiever aan.
Kritisch denken stelt je in staat om beter om te gaan met veranderingen en tegenslag. Door niet vast te houden aan eerste aannames, sta je open voor nieuwe inzichten en oplossingen. Zo navigeer je wendbaarder door uitdagingen heen en toon je veerkracht onder druk. Het leveren van onderbouwende kritiek gaat immers niet alleen over wat er misgaat, maar ook over hoe het beter kan.
Met een kritische blik kun je processen en uitgaven in jouw afdeling beter tegen het licht houden. Je stelt de juiste vragen om erachter te komen wat echt nodig is en wat overbodig is. Zo zet je de beschikbare middelen, tijd en mankracht gerichter in voor maximaal resultaat en voorkom je onnodige kosten of fouten.
Kritisch denken is een skill die je kunt trainen, ook als het leveren van kritiek niet meteen van nature in je zit. Wil jij jouw vermogen om kritisch te denken stimuleren? Lees onze tips om een kritische mindset aan te nemen wanneer je in gesprek gaat over een nieuw plan, werkproces of project.
Een mooi voorbeeld uit het bedrijfsleven is hoe kritisch denken kan helpen bij projectmanagement. Stel, een project dreigt uit te lopen. Een kritische manager gaat dan niet zomaar akkoord met het bijstellen van de deadline, maar analyseert eerst grondig waar de vertraging vandaan komt. Is de planning wel realistisch? Ontbreekt bepaalde expertise in het team? Door de juiste vragen te stellen en verder te kijken dan de eerste aannames, kom je tot de kern van het probleem. Van daaruit kun je gerichter bijsturen om het project vlot te trekken.
Ben je op zoek naar handvatten om jouw kritisch denkvermogen te vergroten? Verschillende opleidingen of trainingen kunnen je hierbij helpen. Leer jouw besluiten bijvoorbeeld meer te baseren op data met de Post HBO Data Analytics, of ontdek met de opleiding Kwaliteits- en Projectmanagement hoe je de kwaliteit van jouw product of dienst kunt verbeteren met een kritische mindset.