Marjolijn van der Laan-Hartwig (42) kwam veertien jaar geleden binnen als manager bij een werving & selectie- en detacheringsbureau. Na de geboorte van haar eerste kind koos ze ervoor om een stapje terug te doen. Momenteel geeft ze als interim-manager opnieuw leiding bij dezelfde organisatie. Hoe is het om tijdelijk een team over te nemen waar je zelf in zit? En welke tips heeft ze voor beginnende (interim-)managers? Marjolijn vertelt.
Marjolijn komt oorspronkelijk uit de hospitalitybranche. “Ik heb een toeristische opleiding gedaan en in de horeca gewerkt. Daarna ben ik salesmanager geworden voor hotels. Omdat ik al veel commerciële ervaring had, ben ik gevraagd als vestigingsmanager bij een werving & selectie- en detacheringsbureau. Hier ben ik doorgegroeid naar operationeel manager.”
Toen Marjolijn begon, wist ze nog niet veel van haar nieuwe vakgebied. “Ik was 28 en kreeg meteen een team van vijf consultants onder me, waarvan de meesten ouder waren dan ik. Ik had nog helemaal geen ervaring in baanbemiddeling, en dan had ik meteen een managersrol. Zelf twijfelde ik: is dit wel een goed idee? Maar doordat ik zoveel vertrouwen kreeg, dacht ik: als zij er zo van overtuigd zijn dat ik het kan, dan moet ik dat ook zijn.” Ze voegt eraan toe: “Het is net als het motto van Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
En ze kon het: het managen ging haar goed af, maar ook het baanbemiddelingsvak bleek bij haar te passen. “Ik zorgde voor veel matches. Doordat ik als meewerkend voorman – voorvrouw eigenlijk – het goede voorbeeld gaf, werd ik als leidinggevende geaccepteerd. Ik wist hoe het moest en kon mijn medewerkers hierin ook ondersteunen.”
Na zes jaar kreeg ze haar eerste kind en besloot ze te gaan werken als senior consultant – in het team waaraan ze eerst leiding gaf. “Mijn man maakt veel uren in een internationale organisatie en zit af en toe in het buitenland, dus ik wilde graag 24 uur werken. Maar dan kun je geen manager zijn.”
Geen gebruikelijke stap, van manager naar teamlid. “Het was een bijzondere keuze, mijn eigen leidinggevende was ook verbaasd,” zegt Marjolijn. “Het was gelukkig wel het goede moment. Er veranderde veel in de organisatie en het team veranderde van samenstelling. Toevallig zat er ook een consultant in mijn team die wilde doorgroeien. Dus eigenlijk hebben we van rol geruild.”
Was ze niet liever ergens anders opnieuw begonnen? “Ik vind zowel baanbemiddeling als de doelgroep waarmee ik werk heel leuk. Ik kon nu wel bij de concurrent gaan werken, maar ik dacht: ik zit al bij het mooiste instituut. Dus dan kan ik beter hier blijven.”
De jaren daarna werkte Marjolijn met veel plezier als senior consultant. Op een gegeven moment werd ze gevraagd om tijdelijk de rol van manager over te nemen. “Maar in 24 uur red ik het niet, dus ik doe het samen met de accountmanager. Zij rapporteert aan de directeur, ik stuur het team aan. Zij pakt ook het hiërarchische stuk op, omdat ik straks weer gewoon collega ben van mijn medewerkers.”
Nu ze weer manager is, merkt ze hoe fijn het is om overal weer bij betrokken te worden. “Als manager spreek je mensen die hoger in de organisatie zitten. Ik ben meer betrokken bij het beleid, de strategie en de visie. Je weet echt wat er speelt.”
Ze vervolgt: “Ik houd van werken met mensen. Als consultant ga ik in gesprek met verschillende partijen: zowel werkzoekenden als bedrijven. Als manager doe ik eigenlijk hetzelfde: ik werk samen met zowel de directeur als mijn team. Ook hier ben ik een tussenpersoon, dat vind ik heel leuk.”
Als interim-manager kwam ze ook weer (opnieuw) voor bepaalde uitdagingen te staan. “Wat bijvoorbeeld lastig is, is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.” Hoe gaat ze hiermee om? “Echt de tijd nemen om naar iedereen te luisteren en samen tot een oplossing te komen. Tijdens de lockdowns was het onhandig dat je elkaar niet veel zag. Daarom deed ik regelmatig belrondjes om te kijken hoe het met iedereen ging.”
Wat zijn de verschillen tussen vaste leidinggevende zijn en de vervanger zijn? “De invloed die je hebt in het bepalen van de strategie is in de interim-rol kleiner dan wat je zou hopen,” zegt Marjolijn. “Maar misschien heeft het ook te maken met dat de organisatie nu veel groter is dan vroeger: ideeën moeten nu over veel meer lagen dan toen.”
Wat het ook lastiger maakte, was de onduidelijkheid over wanneer er weer een vaste manager zou komen. “Hierdoor kon ik in deze rol niet meer doen dan brandjes blussen. Je gunt een team méér: een duidelijke visie op de toekomst, tijd om echt aan de slag te gaan met de ontwikkeling van mensen. Nu bleef alles on hold staan.”
Ook hierbij is haar oplossing: luisteren naar het team. “Ik probeer toch te zorgen voor verbinding. Ik luister naar het team en probeer wat bij hen speelt over te brengen naar de directie. Aan de andere kant help ik het team weer om onze doelen voor ogen te houden. Er zijn veel onduidelijkheden, maar targets zijn altijd duidelijk. Ik zorg dat we laveren tussen onze doelen en wat we hiervoor nodig hebben.”
Heeft ze de ambitie om weer vaste manager te worden? “Het lijkt me wel wat, maar momenteel kan ik mijn uren nog niet uitbreiden. Ik denk dat als je het echt goed wilt doen, je minstens 32 uur moet werken. Het team verdient een manager die meer aanwezig is.”
Wat is haar doel voor haar komende periode als interimmanager? “Het zo goed mogelijk draaiende houden van het team, zodat ik het straks goed kan overdragen aan iemand anders die verder kan bouwen aan de toekomst van onze organisatie.” Ze voegt toe: “We hopen dit jaar nog een nieuwe vaste manager te mogen verwelkomen. Dan draag ik met liefde het stokje over.”
Wat zijn Marjolijns tips voor startende managers? “Zorg ervoor dat je plezier uitstraalt in je werk, zo breng je ook enthousiasme bij je team teweeg,” zegt ze. “En vier de successen. Maak ruimte voor eigen inbreng. Dat maakt het werken niet alleen plezieriger, maar zorgt ook voor groei. Mensen helpen in hun ontwikkeling is sowieso belangrijk: neem hier als manager echt de lead in, steek hier tijd in, bedenk samen een plan.”
Haar laatste tip: “Wees niet die hiërarchische leidinggevende, maar zorgt ervoor dat je echt weet waar je team mee bezig is. Zorg ervoor dat je kennis hebt van waar je leiding over geeft. Mocht je als manager geen meewerkende taken hebben, draai dan eens een dagje mee om te zien waar je mensen tegenaan lopen. Als je het respect van je team krijgt, gaat het leidinggeven ook vanzelf.”
Ben je geïnspireerd door het verhaal van Marjolijn en wil jij ook starten als manager? Of ben je net begonnen? ISBW is dé opleider voor effectieve managers. Inmiddels al 90 jaar. En dat willen we vieren! Daarom geven we 90 (beginnende) managers de kans om zich in 90 dagen te ontwikkelen met de opleiding Effectief Leiderschap. Schrijf je in voor een opleiding die start in december 2021 en betaal slechts € 399,- i.p.v. € 1.705,- (excl. btw)! Lees meer en ontdek de voorwaarden op isbw.nl/90-managers.