Menu
ISBW logo

Van Accountant naar Manager: “Ik deed het eerst vooral op mijn boeren verstand.”

Chris Helwerda is manager bedrijfsvoering bij Axle-IT. In 2022 volgde hij bij ISBW de HBO Module Effectief Leidinggeven. Chris vertelt waarom hij koos voor deze opleiding en wat hem drijft als manager. Chris: “Ik wil echte gesprekken voeren – niet het alleen maar over targets hebben.”

Van accountant naar manager

“Axle-IT is een ICT-bedrijf gericht op consultancy in het secure managen van devices van een organisatie,” legt Chris uit. “We hebben diverse softwaretools in ons portfolio en hebben consultants in dienst die de klanten helpen hun IT-vraagstukken op te lossen.”

Voordat hij manager werd, had Chris leidinggevende functies in de accountancy. “Op een gegeven moment werd ik gevraagd bij Axle-IT. De persoon die de boekhouding deed ging met pensioen, en de huidige eigenaar had weinig kennis van het financiële vlak. In deze rol bleef ik me dus bezighouden met finance & control, maar daarnaast óók met het breder aansturen van de organisatie. Dat leek me wel een mooie uitdaging. Zodoende werk ik al bijna vijf jaar als manager bedrijfsvoering bij Axle-IT.”

Nieuwe uitdaging

Zag Chris zichzelf altijd al als manager? “Bij eerdere banen ben ik er een beetje ingerold. Op een gegeven moment merk je dat je meer ervaring hebt dan je teamgenoten en dan een wat meer aansturende rol krijgt.”

Toen werd hij door zijn schoonvader gevraagd bij Axle-IT. “Ik heb er goed over nagedacht. De overstap van accountant naar manager bedrijfsvoering is niet de meest voor de hand liggende, maar ik had gemerkt dat ik aansturen leuk vind en dat het me ligt. Het leek me een mooie uitdaging, en met een blik op de toekomst een mooie stap.”

Meer handvatten

Waarom koos hij ervoor om zich in te schrijven voor de HBO Module Effectief Leidinggeven? “Op zich had ik al wel wat ervaring met leidinggeven, ook bij accountantskantoren. Dat was dan alleen voor directe collega’s. Nu geef ik leiding aan vijftien mensen. Dit zijn hele verschillende mensen: niet alleen werknemers die financieel onderlegd zijn, maar ook met andere achtergronden.”

Hier had hij nog niet eerder een opleiding voor gevolgd. “Ik deed leidinggeven vooral door mijn boerenverstand te gebruiken, logisch na te denken en het op gevoel te doen. Dus toen ik hoorde van de opleiding, dacht ik: dit spreekt me wel aan. Ik wilde meer kennis op doen en meer handvatten krijgen.”

Niet alleen maar targets

Wat Chris vooral leuk vindt aan zijn baan, is het contact met mensen. “Zeker in de organisatie waar ik nu in zit. Ik stuur vijftien mensen aan. Ik ben ook niet de persoon voor een organisatie met 2000 medewerkers, dat is niet helemaal mijn ding. Ik werk liever in een organisatie die nog aan het groeien is. Ik houd graag korte lijnen met de mensen die er werken. Dat je echt gesprekken voert over hoe het met je gaat – niet dat je het alleen maar over targets hebt of over of je wel declarabel genoeg bent. Zo’n manager ben ik niet en wil ik niet zijn.”
Hij legt uit: “Van mijn manager bij een accountantskantoor leerde ik dat het ook prettig is als er ruimte is om privédingen te delen. Dat je even vraagt hoe het met de kinderen gaat. Ik heb wel geleerd dat ik dit soort persoonlijke gesprekken belangrijk vind, en ik probeer ze ook regelmatig te voeren. En ik merk dat dit ook gewaardeerd wordt: al verschilt het natuurlijk per persoon hoeveel diegene wil delen.”

Prioriteiten stellen

Zijn er ook dingen die hij minder vindt aan het managerschap? “Wat ik lastig vind… dat is misschien een persoonlijk ding, maar tijdmanagement vind ik wel lastig. Dat je ergens mee bezig bent, en dat er dan iemand aan je bureau staat en zegt ‘hey, kunnen we het even over deze klantcase hebben’. Als manager zeg ik dan te snel: oké, daar gaan we naar kijken. Af en toe streep je één ding af en dan komen er weer twee bij. Maar dat is denk ik niet alleen voor managers zo.”

Hoe gaat hij daarmee om? “Ik geef dingen weleens bij collega’s terug, dat ik zeg: ik heb hier nu even geen tijd voor. Dan leg ik uit waarom dat andere meer prioriteit heeft, en dan plannen we een dag of twee later een moment in de agenda om hierbij stil te staan. Het is ook een beetje aanvoelen: kan het een of twee dagen wachten, of moet iets à la minute opgelost worden? Wat heeft de hoogste prioriteit?”

Hij vervolgt: “Hier word ik wel beter in, maar of het al 100% in de vingers zit… het zou nog beter kunnen. Eigenlijk ben je als manager nooit helemaal uitgeleerd.”

Uitwisselen van ervaringen

Is er een specifiek onderwerp waar hij veel belang aan hechtte binnen de HBO Module Effectief Leidinggeven? “HR is een onderdeel waar ik me nu mee bezig houd, maar nog niet veel ervaring mee heb vanuit het verleden. Die hele HR-cyclus met voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken voeren is iets waar ik me verder in wil verdiepen. Dit was voor mij een belangrijk onderwerp binnen de opleiding.”

Hij vervolgt: “Wat ik ook leuk vond, is het uitwisselen van ervaringen van medestudenten die bij andere organisaties werken. Ik vond het in de opleiding heel waardevol dat je andere invalshoeken ziet en hoort, dat je aan het denken wordt gezet, en om wat je leert dan vervolgens toe te passen.”

Eén doel

Wat wil hij als manager bereiken? “Het klinkt misschien cliché, maar wat ik hoop te bereiken is dat ik tevreden medewerkers heb. Dat je echt als team ergens voor werkt en dat je allemaal hetzelfde doel nastreeft. Als manager kun je daar een bepaalde invloed op uitoefenen. Als het niet nodig is, gaat het goed en als het niet goed loopt, kun je als manager bijsturen zodat iedereen tevreden is en je hetzelfde doel nastreeft.”

Hij vervolgt: “Ja, het contact met mensen vind ik het leukste. Dat je als bedrijf samen een doel hebt, en dat zijn tevreden klanten, zoveel mogelijk omzet en goede resultaten. Het is leuk om dat samen als team te doen, in plaats van dat het een eenmansactie is.”

Effectief leidinggeven

Ben je zelf nieuwsgierig naar wat de HBO Module Effectief Leidinggeven voor jou kan betekenen? Vraag de brochure aan of neem direct contact met ons op via 035 – 7 604 800 of via ons contactformulier