Tessa van Wandelen (31) is sinds oktober marketingmanager bij een grote organisatie. Hoe bevalt haar nieuwe functie? En wat zijn haar doelen als marketingmanager? Tessa vertelt: “Als leidinggevende speel je een cruciale rol in de ontwikkeling van mensen.”
Als marketingmanager is Tessa eindverantwoordelijk voor de marketing van haar organisatie én voor het marketingteam van vijftien personen. Ze woont samen met haar vriend en dochter – een tweede kind is onderweg.
“Ik ben begonnen als brandmanager. Eerst zat ik op de kleine merken binnen mijn organisatie, toen op de grotere, en uiteindelijk op de grootste. Ik merkte dat ik steeds meer vanuit de strategie begon te denken, en dat ik een eigen visie ontwikkelde op marketing en hoe ik het zou aanpakken als ik een eigen team had.”
Terwijl Tessa steeds meer het gevoel kreeg dat ze klaar was voor een volgende stap, kwam daar ineens de kans om zelf opnieuw het marketingteam vorm te geven. “Die heb ik direct gegrepen. Het kwam voor mij heel goed uit, ik was er zelf aan toe. Ik zag ook mogelijkheden buiten de organisatie, maar ik wilde het liefst hier blijven om door te blijven bouwen aan ons merk.”
Wilde ze altijd al manager worden? “Niet specifiek – ik wilde wel altijd verder groeien en het was mijn ambitie om op strategisch niveau te werken. Dat doe ik in deze rol.” Ze vervolgt: “Ik heb nooit geambieerd om een afdelingsmanager te zijn, ik wil echt op de inhoud zitten, zelf een rol spelen bij het merk, de visie en de strategie. En dan de marketingplannen samen met het team uitrollen.”
Op dit moment gaat veel van haar tijd en aandacht nog naar het opbouwen van het team, vertelt Tessa. “We hebben nu de kans om op een volledig nieuwe manier te gaan werken. Hoe willen we samenwerken? Wat voor sfeer moet er zijn? Hiervoor hebben ik een afdelingsplan gemaakt, en we hebben al een kick-off en verschillende sessies gehouden om ervoor te zorgen dat iedereen zich betrokken voelt. Nu kost het even veel tijd, maar als straks alles staat, komt er meer rust.”
Ze vindt het heel belangrijk om elke medewerker op de juiste plek te krijgen. “Ik kijk echt naar iedereens rol: hoe kan die worden ingevuld? Hoe kan iemand doorgroeien? We hebben veel talent in het team, dat wil ik de ruimte geven. Als we nieuwe mensen zoeken, vind ik het heel belangrijk om te kijken hoe ik onze huidige medewerkers daarvoor kan inzetten. Dat is goed voor het bedrijf, maar ook voor de mensen zelf.”
Hierbij kijkt ze veel naar de verdeling van het team. “Bijvoorbeeld op online vlak, daar zitten wat junior medewerkers, maar ook een stevige senior strateeg die inhoudelijk kan helpen met begeleiden en ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat het team een gevarieerde samenstelling heeft, dat je de juiste mix van skills en kwaliteiten hebt.”
Ze vervolgt: “Ik vind het als marketeer een mooie uitdaging om aan zo’n groot, sterk merk te bouwen, samen met zo’n gevarieerd marketingteam met eigen specialismes. Daar droomt iedere marketingmanager van.”
Een grote uitdaging. “Als leidinggevende is het alsof je je eigen toko opzet, waarvan je moet zorgen dat het gesmeerd gaat lopen,” zegt Tessa. “Ik kijk ernaar uit om straks mijn visie echt uit te rollen.”
Wat geeft haar als manager veel voldoening? “De positieve reacties van mensen, dat geeft bevestiging dat we op de goede weg zitten. Dat geeft mij ook veel energie om door te gaan. Ik word sowieso heel enthousiast van de enthousiaste, ambitieuze mensen, en die zitten zeker in mijn team.”
Ook vindt ze het leuk om mee te denken over hoe mensen zich kunnen ontwikkelen. “Daar focust onze organisatie zich ook op. In de rol van leidinggevende kun je die mensen ook de mogelijkheid geven. Die heb ik zelf ook altijd gekregen.”
Ze vervolgt: “De juiste mensen binnenhalen is belangrijk, maar je moet ze ook vasthouden. Als leidinggevende speel je een cruciale rol omdat je mensen kunt helpen hun kwaliteiten en talenten te laten zien, ze op de juiste plek te zetten en samen ontwikkelpaden uit te stippelen.”
Zelf rapporteert Tessa weer aan de commercieel directeur. “Waar ik heel blij mee ben, is dat zij heel ervaren is – zowel als leidinggevende als inhoudsdeskundige, want ze is ook marketeer. Ik heb met haar wel gesprekken gevoerd over onze visies en gelukkig bleken we op één lijn te zitten. Ik trek mijn eigen plan, maar het is dan wel fijn dat ik een fijne sparringpartner heb, mijn visie bij haar kan toetsen en rapporteer aan iemand van wie ik veel kan leren.”
Zijn er dan ook dingen die níet leuk zijn aan deze rol? “Al ik écht iets moet noemen… er komt veel administratie bij kijken! Dat zijn dingetjes die ik maar in de avonduren doe. Ik heb al een vrij drukke agenda, dan vind ik het zonde om tijdens de werkuren met zoiets bezig te zijn. Maar het moet wel gebeuren.”
Verder is ze tot nu toe niet ergens tegenaan gelopen, vertelt Tessa. “Wat ik wel merk, is dat er veel van je wordt verwacht. Ik heb een volle agenda en daarnaast kloppen er ook veel mensen bij je aan die je hulp nodig hebben. Ik wil voor hen ook tijd maken. Dit betekent dat ik soms prioriteiten moet stellen en dingen terug moet leggen of moet delegeren. Dat doe ik al, maar dat is iets wat ik nog wel meer zou willen doen. Tegelijkertijd wil je wel bereikbaar blijven voor iedereen. Dat is nog wel even wennen.”
Hoe gaat ze daarmee om? “Als iemand uit het team bijvoorbeeld een leuk idee heeft en het bij mij neerlegt om uit te rollen, dan zegt ik ‘Leuk idee, ga er maar mee aan de slag.’ Of als iemand wat te snel gaat met allerlei initiatieven, vraag ik om het plan even uit te werken voordat wij het erover gaan hebben.”
Wat is haar doel als manager? “Dat we de afdelingsresultaten behalen in een prettige werksfeer. Ik wil dat er veel doorgroeimogelijkheden zijn en op de juiste manier omgaan met ons talent. Dat we met het team vanuit dezelfde visie werken, dat er synergie is binnen het team.”
Haar tip voor mensen met dezelfde ambities: “Spreek ze uit. Wees niet bang voor de reactie. Mijn ervaring is dat veel bedrijven hiernaar luisteren. Als je ergens op je plek zit, hoef je dus zeker niet meteen buiten de organisatie te kijken. Binnen je organisatie is vaak veel mogelijk. Maar heb wel geduld. Ik ben heel blij dat ik deze kans kreeg, ik had niet verwacht dat die zo snel zou komen.”
Ben je geïnspireerd door het verhaal van Tessa en wil jij ook starten als manager? Of ben je net begonnen? ISBW is dé opleider voor effectieve managers. Inmiddels al 90 jaar. En dat willen we vieren! Daarom geven we 90 (beginnende) managers de kans om zich in 90 dagen te ontwikkelen met de opleiding Effectief Leiderschap. Schrijf je in voor een opleiding die start in december 2021 en betaal slechts € 399,- i.p.v. € 1.705,- (excl. btw)! Lees meer en ontdek de voorwaarden op isbw.nl/90-managers