Een van de lastige kanten van managen is je medewerkers moeten aanspreken wanneer ze negatief gedrag vertonen, zich niet aan afspraken houden of regels overtreden. Hoe pak je dit het beste aan? We zetten zes concrete tips voor je op een rij:
Wat hierbij ten eerste van belang is, is dat de regels duidelijk moeten zijn. Daarnaast moeten regels zinvol zijn. Regels en afspraken waarvan de zin ver te zoeken is, roepen vaker op tot weerstand vanuit medewerkers. De zin van regels kun je duidelijk maken door deze te koppelen aan de doelen van de afdeling en de organisatie. Zo is het voeren van privégesprekken aan de balie niet toegestaan, omdat daarmee afbreuk wordt gedaan aan de klantgerichtheid van de organisatie.
Mensen corrigeren werkt alleen goed als je consistent handelt. Zodra iemand negatief gedrag vertoont, spreek je diegene daarop aan. Gebeurt het weer, dan doe je dat weer. Zo vergroot je de kans dat al je medewerkers zich er beter bewust van zijn wanneer hun gedrag ongewenst is. Consistentie heeft ook betrekking op jezelf: het is cruciaal dat je je bewust bent van je voorbeeldfunctie binnen het team en de organisatie.
Medewerkers verwachten van hun manager een gelijke behandeling. Wanneer je bepaalde medewerkers wel ergens op aanspreekt en hetzelfde gedrag bij anderen door de vingers ziet, ben je in de ogen van je medewerkers niet rechtvaardig. Ook al heb je zelf goede redenen voor het verschil in behandeling, zeg er toch in beide gevallen wat van. Anders kan de sfeer op de afdeling flink verstoord worden.
Zorg ervoor dat hoe je optreedt evenredig is met de ernst van de overtreding. Als je bij een kleine fout hard optreedt, zal dit een averechts effect hebben. Emoties uiten moet kunnen, maar de uiting moet wel in verhouding staan tot wat er gebeurd is.
Je medewerkers aanspreken op hun gedrag werkt alleen als je het direct doet nadat het gebeurd is. Uitstel (‘ik slaap er nog een nachtje over’) verkleint het effect bij de medewerker en misschien zelfs wel bij jezelf (‘ach, misschien viel het ook wel mee’).
Je treedt zwaarder op naarmate het negatieve gedrag zich vaker herhaalt en de overtreding groter is. Een eerste keer kan een medewerker zich verontschuldigen of kun je met een korte waarschuwing volstaan. Bij herhaling zul je ingrijpender moeten handelen. We noemen dit progressief corrigeren.
Gebied I: Overtredingen die volstrekt niet getolereerd kunnen worden.
Gebied II: Grijs gebied: de manager beschouwt het als niet-tolerabel, de medewerker ziet soms het probleem niet.
Gebied III: Overtredingen waarbij je het door de vingers ziet. De onderliggende regel is niet actueel of de werkafspraak is niet zinvol.
Als startende manager komt er veel op je af. Ineens ben je verantwoordelijk voor het behalen van team- of afdelingsdoelstellingen, je moet je (opnieuw) verhouden tot de mensen die je aanstuurt, en wie heeft je agenda nou zo volgepland? Bij ISBW krijgen we veel vragen van startende managers. De antwoorden op deze veelvoorkomende vragen hebben we gebundeld in de whitepaper ‘Effectief managen’. Deze whitepaper staat vol met praktische tips die je meteen kunt toepassen, zodat je de effectieve manager wordt die je wilt zijn. Je kunt de whitepaper ‘Effectief managen’ gratis aanvragen.
We begrijpen dat omgaan met negatief gedrag vanuit medewerkers ingewikkeld kan zijn. Bij ISBW kun je verschillende trainingen of opleidingen volgen om deze vorm van weerstand effectiever te kunnen managen. Tijdens de Training Teamontwikkeling en Verandering leer je bijvoorbeeld hoe je stresssituaties tijdig herkent en weerstand omzet naar draagvlak voor de veranderingen, procedures en afspraken waar jij als manager verantwoordelijk voor bent.