Menu
ISBW logo

Is ‘de ideale manager’ een illusie?

Klinkt ‘de ideale manager’ voor jou als een utopie? Toch blijkt dat ze bestaan. In het Nationale Management Onderzoek (NMO) bestempelen immers 3 op de 10 medewerkers hun manager als de ideale manager. Maar wat maakt hem of haar dan zo’n goede manager? Dat is lastig te omschrijven. Indra Nooyi, CEO bij PepsiCo, zegt hierover: ‘Leiderschap is moeilijk te definiëren en goed leiderschap nóg moeilijker. Maar als je medewerkers zover kunt krijgen dat ze je volgen tot aan de uiteinden der aarde, dan ben je een groots leider.’ Er zijn in ieder geval een aantal belangrijke eigenschappen die bijdragen aan goed leiderschap. We zetten ze hieronder voor je op een rij!

De ideale manager heeft oog voor talent

Een team van topkwaliteit staat garant voor bedrijfssucces. Zo’n sterk en stabiel team stel je namelijk alleen samen als je oog hebt voor talent. De ideale manager weet dan ook, naast de benodigde kennis en kunde, precies uit welke karakters zijn team moet bestaan. Uit het NMO blijkt dat momenteel 46 procent van de Nederlandse managers hierin slaagt. Een veelgemaakte denkfout van managers is dat zij zelf de beste moeten zijn en hun team van alles moeten leren. Niets is minder waar. Sla het advies van David Ogilvy, oprichter van Ogilvy & Mather, dan ook niet in de wind: ‘Neem medewerkers aan die beter zijn dan jij en laat ze vervolgens hun ding doen.’

De ideale manager heeft aandacht voor het team

Een ander waardevol advies komt van Angela Ahrendts, Senior VP bij Apple: ‘Iedereen heeft het altijd over het opbouwen van een relatie met je klant. Maar ik denk dat je er eerst een moet opbouwen met je medewerkers.’ En daarmee legt ze de vinger op de zere plek. 29 procent van werkend Nederland geeft aan dat hun manager onvoldoende tijd en aandacht voor ze heeft. Bij jongeren van 18 tot 25 jaar geldt dit zelfs voor 52 procent. Sfeer en onderlinge relaties zijn van cruciaal belang om als team goed te functioneren. Dat geldt voor collega’s onderling, maar ook zeker voor de relatie tussen de manager en zijn of haar team. Zorg er dus voor dat je voldoende ruimte maakt voor je team. Om buiten te winnen, moet je immers binnen beginnen.

De ideale manager investeert in een positieve bedrijfscultuur

Bovenstaande kenmerken zijn onder de noemer bedrijfscultuur te plaatsen. Maar dit omvat meer, zoals dresscodes, werkwijzen en de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Je ziet de cultuur van een bedrijf overal in terug en deze is zelfs voelbaar zodra je binnenwandelt. Het is de taak van de manager om een positieve cultuur uit te dragen en te zorgen dat deze leeft onder zijn of haar werknemers. Dit zorgt namelijk voor meer betrokkenheid en betere resultaten. Of zoals Peter Drücker ooit zei: ‘culture eats strategy for breakfast.’ Deze gevleugelde uitspraak van een van ‘s werelds meest invloedrijke denkers op het gebied van management geeft aan dat cultuur een niet te onderschatten factor is in organisaties. Hoe goed een strategie ook is, als de bedrijfscultuur niet als serieus thema op de agenda staat, heeft de uitvoering geen schijn van kans.

De ideale manager haalt het beste in iedereen naar boven

Als manager ben je de facilitator. Sheryl Sandberg, COO van Facebook, zegt: ‘Leiderschap draait om het beter maken van anderen door jouw aanwezigheid en ervoor zorgen dat die impact ook in jouw afwezigheid blijft bestaan.’ Het is dus jouw taak om ieder teamlid te stimuleren het beste uit zichzelf te halen, of het nu gaat om innovatievermogen, zelfstandigheid of behulpzaamheid. In het NMO vroegen we werkend Nederland in hoeverre hun manager hen motiveert op verschillende vlakken. Zo’n 25 procent werd gemotiveerd om aan de slag te gaan met innovatie en 30 procent om taken op te pakken buiten zijn of haar functie. Daarnaast motiveert 43 procent van de managers zijn of haar medewerkers om eerst zelf probleemoplossend aan de slag te gaan. Tot slot geeft 45 procent aan dat ook het helpen van collega’s wordt gestimuleerd. Het doel van de managers is dat optimaal presteren zo eigen wordt, dat dit ook doorgaat als hij of zij er niet is.

Dit zijn slechts vier elementen die je op weg helpen in de transformatie naar de ideale manager. En misschien klinkt ‘ideaal’ voor jou nog steeds onmogelijk, maar zoals de bekende uitspraak van Walter Disney, co-founder Walt Disney Company, luidt: ‘Het is best leuk om het onmogelijke te doen.’

En hoewel deze elementen je absoluut op weg helpen, is het zijn van een ideale leider nog niet zo eenvoudig. Wil je meer weten over de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om een effectieve ‘peoples’ leider te worden? Download dan nu gratis onze whitepaper ‘Effectief managen: de antwoorden op de meest gestelde vragen van startende managers’. Hierin geven we antwoord op de belangrijkste vragen waar je als (startende) leider mee worstelt.