Monique Adema over organisatie en coachend leidinggeven
De redactie van MNGR. sprak met trainer, adviseur en coach Monique Adema over het begrip ‘coachend leidinggeven’ vanuit het perspectief van organisaties. Tijdens haar inmiddels 21-jarige carrière in dit werk merkte Monique dat er veel verschillende manieren zijn waarop organisaties naar coachend leidinggeven kijken. En dat er dus ook heel wat manieren zijn waarop organisaties er invulling aan geven.
“Voor mij verschillen coachen, leidinggeven en coachend leidinggeven van elkaar”, vertelt Monique. "In een bedrijfscontext heb je bij leidinggeven en coachend leidinggeven te maken met bedrijfsresultaten en een hiërarchische verhouding. Een coach zou je kunnen vergelijken met een mentor. De coach faciliteert de coachee in zijn/haar ontwikkeling. Bedrijfsresultaten spelen hierbij geen rol. Het kan wel zijn dat een medewerker door een coachingstraject ook meer bijdraagt aan de resultaten op de werkplek. Wat ik bijzonder vond, is dat ik recent ook een organisatie tegenkwam die de combinatie van resultaten en coachend leidinggeven bijna als vloeken in de kerk zag.”
“Bij hen richtte het coachend leidinggeven zich volledig op het ontwikkelen van de medewerkers en stond het helemaal los van de doelstellingen van de organisatie”, legt ze uit. “Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is dus ook niet zo vanzelfsprekend dat coachend leidinggeven om je medewerkers te motiveren zich te ontwikkelen altijd is bedoeld om de bedrijfsresultaten te verbeteren.”
Een organisatie kan dus op vele manieren naar coachend leidinggeven kijken, bijvoorbeeld:“Een andere reden om de doelstellingen en resultaten van de organisatie los te koppelen van de ontwikkeling van je medewerkers kan bijvoorbeeld een toekomstige reorganisatie zijn”, gaat Monique verder. “Je geeft ze dan de mogelijkheid om hun kans op werk bij een andere werkgever te vergroten.”
De derde manier, het coachend leidinggeven als onderdeel van situationeel leidinggeven met het creëren van doorgroeimogelijkheden als doel, werkt in de praktijk ook nogal wat genuanceerder volgens Monique. “Zo bestaat soms het misverstand dat ontwikkeling van medewerkers altijd verticaal moet en dus gekoppeld is aan het opklimmen in de hiërarchie. Ontwikkelen kan ook horizontaal. Een medewerker kan gewoon graag blijven doen wat hij doet, maar daar wel beter in willen worden.”
Wil je meer weten over het coachen van medewerkers en ze inspireren zichzelf te blijven ontwikkelen? Met bijvoorbeeld onze praktijkgerichte en efficiënte Post HBO-opleiding Inspirerend Leidinggeven en Coaching krijg je hier in korte tijd meer inzicht in. Ook onze training Coachend Leidinggeven kan jou hierbij helpen.