Auteur: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW
Hoe klein of hoe groot je team ook is, als manager zijn alle ogen op jou gericht. Alles wat je doet of zegt ligt onder een vergrootglas en iedereen vindt wat van jou en van wat je doet. De ideale situatie? Mensen praten alleen maar positief over je. Als dit je streven is, lees dan verder en ontdek hoe je dicht bij de werkelijkheid van de perfecte manager komt. De manager die door iedereen met grote ogen wordt nagestaard omdat hij zoveel indruk maakt, en niet omdat iedereen blij is dat hij de ruimte weer verlaat.
De perfecte manager, bestaat die? Nee, natuurlijk niet. Als manager blijf je een mens en geen mens is perfect. Toch is het de moeite waard om je te schikken naar datgene wat medewerkers prettig vinden. En vooral te vermijden wat ze niet prettig vinden. Daarom eerst een paar zaken op een rij die je absoluut níét moet doen. Ga er bijvoorbeeld niet met de ideeën van je team vandoor. Eén op de vijf medewerkers vindt dit het meest hinderlijk aan zijn manager, blijkt uit het Nationaal Management Onderzoek. Wat je ook niet moet doen, is continu van mening veranderen of te vaak onbereikbaar zijn. En al helemaal niet van medewerkers verwachten dat ze wel altijd voor jou beschikbaar zijn. Als we het dan hebben over de medewerkers: vergeet niet te vragen hoe het met ze gaat. Acht procent vindt het namelijk heel irritant als je dit niet doet. Pas overigens wel op dat je je niet inhoudelijk met hun werk gaat bemoeien, want ook dat wordt als vervelend ervaren. Kortom, je doet het niet snel goed. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om jezelf geliefd te maken.
Het varen van een duidelijke koers is erg belangrijk. Met een heldere strategie werkt het team gezamenlijk aan hetzelfde doel en staan alle neuzen dezelfde kant op. Dit is de manier om je team aan boord te houden en de teamspirit te bevorderen. Vergeet niet om ook duidelijk te communiceren over beslissingen die zijn genomen. Ruim een op de vijf (21%) medewerkers geeft aan dat zijn manager niet open is over keuzes en beslissingen. Voor je het weet, bevind je je in een zware storm. Wil je zeker weten dat de zeilen altijd bol staan? Geef het team de vrijheid om eigen invulling te geven aan de uitgestippelde koers. En als je medewerkers uiteindelijk beoordeelt, kijk dan niet alleen naar resultaten, maar laat ook vakinhoudelijke kennis en persoonlijke ontwikkeling meewegen. Dan blijven medewerkers vol enthousiasme onderdeel van jouw bemanning en kun je in volle vaart vooruit.
Een duidelijk doel is geen garantie voor een gemotiveerd team. Als manager is het belangrijk dat je mensen blijft motiveren. Toon vertrouwen en maak mensen enthousiast, bijvoorbeeld door ze te stimuleren om aan de slag te gaan met innovatie of om collega’s te helpen met hun werkzaamheden. Dit is ook goed voor de teamspirit, net zoals het vieren van successen. Slechts de helft van de Nederlandse managers doet dit (53%), dus daar liggen zeker nog kansen. Natuurlijk draagt ook de algehele sfeer bij aan de teamspirit. Het verrast je vast niet dat je hierin als manager een belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld door de manier waarop je omgaat met medewerkers. Een voorkeursbehandeling op basis van geslacht of leeftijd is funest voor een goede sfeer binnen het team. Zorg ervoor dat je iedereen gelijk behandelt, zodat jullie als één team streven naar dat gezamenlijk beoogde doel.
Zoals ik al zei, de perfecte manager bestaat niet. Je kunt het namelijk nooit honderd procent goed doen. Niet alleen omdat je zelf een mens bent, maar ook omdat je met mensen werkt die allemaal hun persoonlijke voorkeur hebben. Deze tips helpen je wel op weg om het zijn van een góéde manager na te streven. Natuurlijk is het voor jou als persoon fijn als medewerkers je als manager waarderen, maar dat is niet het belangrijkste doel. Het draait uiteindelijke om het resultaat van het team én het persoonlijke succes van medewerkers. Hoe mooi is het als je die twee in de lift krijgt?