Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het vierde en laatste deel uit de serie: wat houdt de rol van organisator in?
Bedrijfsplannen uitvoeren? Daar komt veel organiseren bij kijken. Daarom is het essentieel dat een goede manager ook een goede organisator is. In deze rol houd je je bezig met werkprocessen en het coördineren van werkafspraken. Jij ziet erop toe dat het werk binnen de gestelde termijn uitgevoerd wordt.
In de organisatorrol ben je procesmatig actief. Het is daarom belangrijk het personeel niet uit het oog te verliezen. Neem hen daarom mee in de totstandkoming van je besluiten. Waarom moet een bepaalde taak in een bepaalde termijn uitgevoerd worden? Door je personeel mee te nemen in je beslissingen, creëer je begrip en zorg je voor een transparante communicatie- en werkhouding.
Projecten: als manager ben jij verantwoordelijk voor het opzetten van en het begeleiden bij projecten. Je zet ze op en zorgt ervoor dat ze goed worden uitgevoerd. Je moet weten hoe je projecten opstart, hoe je je projectteam inricht en hoe je een project binnen de geplande tijd uitvoert. Belangrijke taken die veel van jou als manager eisen.
Processen: als manager werk je veel met processen die zich al bewezen hebben. Ook bedenk je nieuwe processen om de werkzaamheden soepel te laten verlopen en om efficiënter te werken.
Bijsturen: een manager houdt de controle over de projecten en processen. Gaat er iets niet helemaal goed? Dan stuur je bij, zodat iedereen weer op koers is. Dit kan lastig zijn. Je wilt namelijk niet te weinig bijsturen – dan gaat het mis – maar ook niet te veel, want dan voelen je medewerkers zich te gecontroleerd. Dat is niet goed voor hun motivatie of voor hun werkplezier. Als manager zoek je hierin altijd naar een goede balans.
Door je bewust te zijn van deze rol en de taken en valkuilen die hierbij horen, kun je jezelf verbeteren als organisator. Welke van deze taken beheers jij al heel goed? En in welke taken moet je nog meer groeien?
Je kunt met je ontwikkelpunten aan de slag gaan door bijvoorbeeld meer energie te besteden aan deze taken. Je kunt natuurlijk ook een opleiding volgen om je te verbeteren. Dat hoeft trouwens niet alleen als je het nog moeilijk vindt: als je juist al sterk bent in organiseren, kun je dit verder uitbouwen.
Wil jij actief aan de slag met de vaardigheden die bij de rol van organisator horen? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen waarmee je jezelf ontwikkelt in de rol van organisator. Bijvoorbeeld deze drie opleidingen:
Plannen en Organiseren – leer je planning effectief én efficiënt te beheersen
HBO Middle Management – ontdek hoe je je team aanstuurt op communicatief en planmatig vlak
HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Management – ontwikkel jezelf tot een bedrijfskundig professional en ga extra diep in op jouw managementskills!
Twijfel je welke opleiding het best bij je doelen past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 035 - 7 604 800 of via ons contactformulier.
Organisator is slechts een van de verschillende rollen die je als manager aanneemt. ISBW heeft alle verschillende rollen gebundeld in het ManagerOntwikkelModel®. Dit model is bedoeld om je te helpen een bekwame en veelzijdige manager te worden. De vorige keer hebben we de rol van ondernemer uitgelicht. Benieuwd naar alle rollen? Download dan gratis onze whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.