Een nieuw jaar staat voor de deur en je hebt als manager waarschijnlijk weer de gebruikelijke eindejaarsgesprekken met je team op de planning staan. Daarmee hoop je het afgelopen jaar effectief geëvalueerd te hebben in een enkele sessie, toch? Maar hoe vat je een jaar samen in een klein uurtje? Volgens ISBW-directeur Rob Rijbroek is dat simpelweg onmogelijk en moeten we daar dan ook van af stappen. Het eindejaarsgesprek mag van hem uit de agenda, althans – als dit het enige beoordelingsmoment van het jaar is.
Rob legt uit: ‘Verschillende onderdelen en eigenschappen bepalen of iemand een goede manager is. Een van die eigenschappen is dat de manager een coach moet zijn. Hij of zij weet immers precies wat de valkuilen van een medewerker zijn, maar ziet óók hun sterke kanten. Zet de medewerker in een positie waar zijn of haar talent écht benut wordt en waar valkuilen te overzien zijn.’ Als coach van een sportteam is het ook niet genoeg om eens per jaar met spelers te evalueren. Elke training en wedstrijd wordt aangegrepen om de individuele prestaties en die van het team te optimaliseren. Hetzelfde moet gelden in een kantooromgeving. ‘Je kunt niet verwachten dat medewerkers goed functioneren als ze niet gedurende het jaar gestimuleerd worden. Het is dan ook niet eerlijk als ze pas aan het einde van het jaar afgerekend worden op de dingen die niet goed zijn gegaan. Tijdig bijsturen is daarom belangrijk,’ zegt Rob.
Rob stelt dat dit soort jaarlijkse evaluatiegesprekken zelfs demotiverend zijn voor de werknemers. ‘De negatieve punten blijven toch langer bij dan de positieve punten. Uit een onderzoek van de General Electric Company blijkt zelfs dat medewerkers zich slechter voelen ná een beoordelingsgesprek. Waar ze hun eigen performance vooraf gemiddeld op 77 van de 100 punten schaalden, was dit na het gesprek nog maar 65. Zulke gesprekken hebben dus duidelijk een negatief effect op het zelfvertrouwen én de motivatie van werknemers. In sommige gevallen gaat dat zelfs nog verder, uit ons eigen Nationale Management Onderzoek blijkt namelijk dat achttien procent van werkend Nederland zijn huidige manager een reden vindt om op zoek te gaan naar een andere baan.’
De moraal van het verhaal: coachen als leider doe je iedere dag, niet maar eens per jaar. ‘In de gesprekken over het functioneren van een werknemer, die dus vaker plaats moeten vinden, is het van belang om samen met de werknemer doelen te stellen. Zo help jij je werknemer om zijn of haar talenten te ontplooien en plaats je diegene aan het roer van zijn eigen carrière,’ onderstreept Rob.
Heb je vragen over onze praktijkgerichte opleidingen of wil je persoonlijk advies? Bel ons dan op 035 – 2 003 423 of plan een persoonlijk studieconsult in. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer.