Benieuwd hoe het is om manager in de kinderopvang te zijn? Marieke Hochstenbach is manager Learning & Development bij kinderopvangorganisatie Partou. Ze vertelt welke rol de manager in de kinderopvang speelt en hoe ze bij Partou omgaan met leren en ontwikkelen. Marieke: “In de kinderopvang heb je zo veel invloed op het verdere verloop van iemands leven.”
“Partou heeft 9.000 medewerkers, waarvan 8.000 pedagogisch medewerkers. Daarnaast zijn er veel leidinggevenden en staf,” vertelt Marieke. “Ik ben verantwoordelijk voor het leren en ontwikkelen van de medewerkers. Hierbij zijn ook veel anderen betrokken: er is een team dat locaties bezoekt en daar stagiaires begeleidt en er is een team dat programma’s, opleidingen en trainingen ontwikkelt en inkoopt voor verschillende groepen medewerkers binnen de organisatie.”
Bij Partou staat ontwikkelen hoog in het vaandel. “We noemen onszelf ontwikkelgericht. We geven het een duidelijke plek en richten het in met verschillende middelen: digitale middelen, maar ook tijd en geld,” aldus Marieke. “We geven medewerkers steeds meer de regie over hun eigen ontwikkeling. De verplichte onderdelen, zoals certificeringen en BHV, maken we zo makkelijk mogelijk. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen automatisch via systemen worden uitgenodigd, zodat ze er zelf niet aan hoeven te denken. Ook diploma’s komen hier automatisch in. Als het mogelijk is, komen we zelf naar locaties toe, zodat medewerkers niet te ver hoeven te reizen.”
Learning & Development speelt een hele grote rol in de kinderopvang, vertelt Marieke. “Vanuit de wetgeving gezien zijn onze medewerkers verplicht om zichzelf te blijven ontwikkelen. Dat geldt vooral voor pedagogisch medewerkers: er zijn de afgelopen jaren steeds meer onderzoeken verschenen over wat het effect is van kinderen naar de kinderopvang brengen. Hierdoor weten we steeds beter wat ze hierbij nodig hebben.”
Ze vervolgt: “Vroeger had de kinderopvang meer de functie van een kinderoppas, maar tegenwoordig wordt er veel meer van ons verwacht. Bij Partou werken professionele pedagogen die kinderen begeleiden in hun ontwikkeling.”
Veel mensen in deze sector doen dit werk uit maatschappelijk oogpunt. “Wij zeggen altijd: wij brengen generaties verder. Je betekent enorm veel in de eerste fases van de ontwikkeling van een kind. Van taal tot spel tot bewegen… je hebt zo veel invloed op het verdere verloop van iemands leven.”
Wat het werken als manager in de kinderopvang zo bijzonder maakt, is hoe deze baan mee-ontwikkelt met de economie en de maatschappij. “Het vak is constant in beweging,” zegt Marieke.
Daarbij is de invulling van de rol ontzettend gevarieerd. “Je hebt te maken met het vak leidinggeven, maar je toont ook pedagogisch leiderschap,” legt ze uit. “Daarnaast is er ook nog een commercieel stuk. Je zorgt voor een goede samenwerking met de partners in je omgeving, zoals scholen en de gemeente. En dan moet de begroting ook kloppen.”
Ook naar je medewerkers toe heb je als manager verschillende verantwoordelijkheden. “Als je bijvoorbeeld het rooster maakt, zorg je voor een goede verdeling. Maar een baby mag bijvoorbeeld maar twee gezichten zien op de opvang, dus daar moet je ook rekening mee houden. Daarnaast heb je te maken met het leidinggevende stuk en het tevreden houden van je medewerkers – zeker nu nieuwe mensen zo moeilijk te vinden zijn. Het is heel dynamisch werk.”
En dan is er nog het pedagogische gedeelte: “Je bent als manager aanwezig op de locatie. Als je de groep op stapt, kijk je naar wat er gebeurt. Valt je iets op, dan bespreek je dat later met je collega’s.”
Maar wat als je in de kinderopvang wilt werken, maar nog niet pedagogisch onderlegd bent? “We vragen wel altijd naar mensen met een pedagogische achtergrond, maar er zijn ook managers die bijvoorbeeld van een bank komen,” zegt Marieke. “Die moeten zich dat pedagogische stuk nog eigen maken. Daar krijgen ze bij ons veel training in en begeleiding bij.”
Is er ook veel doorstroom: van medewerker in de kinderopvang naar manager? “Als dat erin zit voor een pedagogisch medewerker, dan is dat fantastisch en dan stimuleren we dat zeker. In dat geval moet diegene het stuk leiddinggeven weer leren.”
Hoe gaat dat bij Partou? “Iedere vestiging heeft een locatiemanager,” legt Marieke uit. “Grotere locaties hebben ook een assistent-manager. Die richt zich vooral op de coördinatie.”
Als een pedagogisch medewerker de ambitie heeft om manager te worden en er is een werkplek voor assistent-locatiemanager beschikbaar, dan volgt diegene een leergang van een half jaar voor assistent-locatiemanager. “Iemand begint dan in die rol, of deels in die rol, en leert van daaruit dingen aanpakken. Er vindt intervisie plaats en de medewerker krijgt op gepersonaliseerd niveau aangeboden wat hij of zij nodig heeft. Dat duurt ongeveer een half jaar: dan zijn ze volwaardig assistent-locatiemanager,” vertelt Marieke.
Hoe stroomt iemand vervolgens door naar locatiemanager? “Dan is dat een grotere stap,” antwoordt ze. “We zijn bezig om hier een leergang van te maken. Hierin zijn ook ISBW-modules uit de opleiding ‘Manager in de kinderopvang’ opgenomen.”
Momenteel zijn er veel vacatures bij zowel Partou als andere kinderopvangorganisaties, vertelt Marieke. “Ik zou mensen echt aanraden om bij ons te komen werken. Als je een duizendpoot bent die het leuk en belangrijk vindt om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden, dan is deze baan echt wat voor jou.”
Lijkt het je wat om als manager in de kinderopvang te werken? Bij ISBW bieden we nu verschillende opleidingen waarin je alle handvatten krijgt om succesvol aan de slag te gaan als manager in de kinderopvang: zowel voor professionals mét als zonder managementachtergrond. Al in november en december gaan de eerste opleidingen van start. Bekijk snel alle opleidingen van management in de kinderopvang en schrijf je in.