Aan online lesgeven zitten voor- en nadelen. Maar waar veel docenten en trainers denken dat het vooral minder mogelijkheden biedt, blijkt dat er toch dingen zijn die online juist beter gaan. We geven je 8 voorbeelden:
Het simpelste voorbeeld is het zeer eenvoudig opnemen van een volledige les. De meeste tools hebben een knop waarmee je direct kan opnemen. Handig voor het terugkijken van lessen op een later moment. Vraag hiervoor wel altijd even toestemming aan de groep.
Notitiefunctionaliteiten om gezamenlijk aantekeningen te maken. Als iedereen tegelijk meeschrijft en elkaars notities kan aanvullen, heb je aan het einde van de les een mooie samenvatting. Waar je in je eentje nog weleens zaken mist, heb je op deze manier altijd een compleet verhaal. Je kunt deze ook eens gebruiken voor ontspanning om bijvoorbeeld een gezamenlijke tekening of een collectief verhaal te schrijven. Een prima afwisseling tijdens je les.
Het voordeel van een online les is dat je veel feiten en cijfers automatisch vastlegt. Je presentielijst is eenvoudig gevuld, je ziet wie er wanneer is gestart en gestopt met kijken. En als je een toetsvraag openzet, zie je netjes per vraag hoeveel % het goed had.
In videoconference kun je je scherm delen met anderen. Bijvoorbeeld om even een voorbeeldje te geven vanaf je eigen computer of van een website. Ook leuk om dit de deelnemers te laten doen. Zo kunnen ze eenvoudig de uitslag van opdrachten met anderen delen zonder dat je een hele fancy tool met allerlei apps nodig hebt.
Ook een mooi voordeel van online lesgeven is dat je bijvoorbeeld video’s direct kunt tonen of andere interactieve middelen inzetten. Net als in de klas maar dan nog veel toegankelijker kun je Kahoot, Socrative of andere quiz-apps direct inzetten. Iedereen zit toch al aan zijn computer.
Zoals we al zeiden bij punt 1, kun je lessen eenvoudig opnemen. Je kunt ze dan ook nog zelf bewerken. Knip de saaie stukken eruit, pas de volgorde aan en maak er een korte en bondige les van. Als je eenzelfde les vaker geeft kun je zelfs uit elke les de beste fragmenten kiezen en die samenvoegen tot de beste les die je ooit gegeven hebt.
Net als bij e-coaching en e-therapie is het voor veel van ons toegankelijker om problemen, lastige verhalen of uitdagingen met elkaar te delen. Sommige mensen doen dit gemakkelijker als ze fysiek bij elkaar zijn. Maar veel mensen zijn opener als er meer afstand is. Experimenteer hier voorzichtig mee. Soms kan het zelfs helpen om de camera even uit te zetten en alleen te chatten. Zo kun je een hele nieuwe dimensie geven aan interactie.
Niemand heeft files onderweg naar de online les. De brug staat niet open en niemand hoeft eerder naar huis om op kinderen te passen of om de hond uit te laten. Heerlijk toch? De hele groep kan heerlijk ontspannen aanschuiven, met eigen (lekkere) koffie of thee.