Menu
ISBW logo

Zonder falen geen succes: zo word jij een betere manager

Of je nu een beginnend manager bent of al jaren als manager werkzaam bent, elke manager maakt weleens fouten. Maar leer je hier ook van? In deze blog nemen wij jou mee in de veelvoorkomende fouten die managers maken. Hoe leer jij van deze fouten en groei je door tot een effectieve manager?   

Communiceren kun je leren! 

Niet iedere manager heeft een transparante communicatiestijl. Communicatie is er in verschillende vormen, zowel verbaal als non-verbaal. Wanneer je goed communiceert, voelen medewerkers zich gehoord en gezien. Ben jij wel goed benaderbaar als manager? 

Ontwikkel je communicatieve vaardigheden 

Een aantal collega's voelen zich niet gehoord. Ze proberen contact te krijgen met jou (de manager), maar jij bent continu te druk, te gehaast óf luistert niet aandachtig. De medewerkers voelen zich hierdoor niet gehoord en begrepen. Ze missen de persoonlijke aandacht en interesse.  

Herken jij jezelf hierin? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Want voor een goede manager is communicatie een belangrijke basisvaardigheid. Werk met de HBO Training Persoonlijke Effectiviteit en Communicatie aan jouw capaciteiten om effectief te communiceren. 

Erken en waardeer jij je medewerkers voldoende? 

Waardering komt in verschillende soorten en maten. Van een simpel complimentje tot extra bonusregelingen, bijvoorbeeld in de vorm van vakantiedagen, werktijden en persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je oprechte waardering toont, stimuleer je de werknemer om gemotiveerd te blijven en harder te werken. Uit onderzoek van Workhuman blijkt namelijk dat 78% van de werknemers gemotiveerder raken wanneer ze zich gezien voelen op het werk. Ga het gesprek aan met jouw medewerkers en anticipeer op hun behoeften. Door te werken aan de 5 aspecten van werkgeluk, draag jij bij aan het werknemersbehoud. Doe je dit niet? Dan lopen werknemers weg en ontstaat er onvrede. Het is belangrijk dat het werknemersgeluk hoog in het vaandel staat.  

Wees geen slechte planner 

Je herkent het misschien wel, er heerst verwarring in het team. Wie doet wat? En wat moet er opgeleverd worden? Wanneer je manager bent van een team, is het belangrijk dat jij jouw team voorziet van goede instructies over doelen, planningen en samenwerkingen. Duidelijkheid in de planning en verwachtingen is de sleutel tot succes. Wanneer je dit niet doet, krijg je een verdeelde werkdruk, wat kan leiden tot burn-outs bij jouw medewerkers. 

Micromanagement: goed of slecht? 

  • Controleer jij regelmatig het werk van jouw medewerkers?  
  • Verwacht jij dat iedereen stipt op tijd is?  
  • Let jij op elk detail van campagnes en projecten?  

Wanneer jij jezelf hierin herkent, is de kans groot dat jouw personeel jouw leiderschapsstijl ervaart als micromanagement. Dat kan effectief zijn, bijvoorbeeld wanneer je net een nieuw team hebt, waarbij structuur en duidelijkheid belangrijk is. Maar regelmatig zie je op de lange termijn dat dit bij werknemers averechts werkt. De productiviteit, werkmotivatie en het zelfvertrouwen van medewerkers stagneert doordat zij de druk voelen vanuit hun manager. Dat is natuurlijk helemaal niet jouw bedoeling! Hoe voorkom je dat dit gebeurt? Blijf openstaan voor feedback en ga hier actief mee aan de slag. 

Voorkom vriendjespolitiek op de werkvloer 

Van afdelingsmedewerker doorgegroeid naar afdelingsmanager? Dan kan het zomaar zijn dat je in jouw tijd als afdelingsmedewerker een vriendschappelijke band hebt opgebouwd met jouw collega's. Wanneer je dan als manager van het team verdergaat, dan kan het gebeuren dat je bepaalde collega's (onbewust) een voorkeursbehandeling geeft. Zo geef je die ene collega altijd de grootste projecten en krijgt diegene allerlei doorgroeimogelijkheden aangereikt, terwijl de andere collega's dit totaal niet ervaren. Probeer dus scherp en objectief te blijven kijken naar al jouw collega's.  

Werk verder aan jouw eigenschappen als manager 

Natuurlijk is jouw promotie richting een managementfunctie een mooie stap! Maar bij die stap horen ook extra taken en vaardigheden. Uit het Nationaal Management Onderzoek 2024 blijkt dat zo'n 43% van de managers zich in het diepe gegooid voelt. Het is daarom belangrijk dat je prioriteit geeft aan jouw ontwikkeling. ISBW helpt jou te groeien in het managementvak

Succesvol managen: leer van terugkerende fouten  

De perfecte manager bestaat niet. Iedere manager maakt fouten en jij dus ook. Zijn fouten per definitie slecht? Zeker niet. Zet jij jouw fouten niet om in kansen om van te leren en je kwaliteiten als manager te verbeteren? Dan blijft je fout niets meer dan een fout. Dus of je nu een micromanager bent, vriendjespolitiek hanteert of je werknemers niet genoeg waardeert, het is nooit te laat om jezelf verder te ontwikkelen. Met de managementopleidingen van ISBW groei je verder als startende of juist doorgewinterde manager.