Bart van Iperen is ICT-manager en product owner AFAS bij IVC Evidensia Nederland. In januari begon hij aan de opleiding Effectief Leidinggeven. Hoe bevalt deze opleiding hem? En wat is zijn doel als manager? Bart vertelt: “Ik wil méér uit mensen halen dan alleen het bereiken van de organisatiedoelen.”
Bart kwam oorspronkelijk als consultant bij Evidensia terecht. “Later ben ik hier in dienst gegaan. We werken met AFAS, dat is een softwarepakket. Als product owner verzamel ik wensen uit de organisatie. Vervolgens bepaal ik hoe we hiervoor in AFAS een oplossing inrichten. Daar volgt een werkvoorraad uit, en die verdeel ik over de teamleden. Ik ben het aanspreekpunt van het team en zit zelf ook in bepaalde projectgroepen.”
Vanaf 1 januari is Bart officieel leidinggevende van vijf medewerkers in het AFAS-team. Wat doet hij nu extra bovenop wat hij al deed als product owner? “Ik kijk nu meer: wat wil iedereen, en hoe kan ik hen daarbij helpen? Zo help ik junior medewerkers bij het eigen maken van de technische aspecten van AFAS,” vertelt Bart. “Maar er is ook een collega die een carrièreswitch wil maken naar AFAS, dus daar help ik ook bij. Ik denk mee met de persoonlijke doelstellingen van de jongens en hoe ik die kan combineren met de doelstellingen van ons team.”
Droomde Bart altijd al van een carrière als manager, of is hij er echt ingerold? “Kijk, ik werk nu vijf jaar met AFAS,” antwoordt Bart. “Dat vind ik heel leuk, maar het is vrij technisch, en op een gegeven moment wilde ik toch meer. Ik heb toen een plannetje uitgestippeld: ik wil graag doorgroeien naar een directiefunctie. Ik wilde niet per se altijd manager worden, maar de vaardigheden die hierbij komen, horen bij mijn einddoel.”
Met de opleiding Effectief Leidinggeven hoopt hij die vaardigheden sneller onder de knie te krijgen. “Ik denk dat ik wel een redelijk gevoel heb voor leidinggeven, maar sommige vaardigheden moet je leren. Daarom leek het me wel een goed idee om een opleiding te volgen, en mijn werkgever staat hier gelukkig ook voor open,” zegt Bart.
Hij legt uit: “Ik begin nu net in een nieuwe functie. Dan gun ik mezelf ook wel de beste voorbereiding. Niet dat ik eerst alles zelf ga uitvogelen en dan pas een opleiding ga volgen, maar echt een stevige basis leggen, zodat ik meteen goed kan beginnen.”
Hoe bevalt het managerschap hem tot nu toe? “Ik vind het leuk dat je een visie moet hebben: je gaat beslissingen maken waarbij je rekening moet houden met de langer durende impact. Als je een probleem hebt, kijk je dus niet alleen naar hoe je dat vandaag kunt oplossen. Je gaat strategischer naar de dingen kijken, in plaats van alleen operationeel en tactisch.”
Hij vervolgt: “Ook de verantwoordelijkheid bevalt goed. Aan de ene kant heb je collega’s die resultaten van je vragen, en aan de andere kant een team met wie je deze resultaten moet boeken. Het is leuk om die schakel te zijn. Ik heb dan bijvoorbeeld een meeting over de wensen die er zijn, en die moet ik vervolgens vertalen naar de werkvoorraad van de mensen die dat uitvoeren. Zij hebben daar soms aanmerkingen op – bijvoorbeeld omdat er iets wordt gevraagd wat helemaal niet kan – en dat koppel ik dan weer terug aan de directie. Dat vind ik leuk om te doen.”
Die verantwoordelijkheid kan ook weleens moeilijk zijn. “Als ik een vraag vanuit de directie krijg, is het mijn probleem en moet ik het maar zien op te lossen,” zegt Bart. “Met de hulp van de mensen die het uitvoeren natuurlijk, maar toch, ik moet het bedenken. Dat is soms lastig, al vind ik dat ook weer niet echt een nadeel. Tot nu toe vind ik nog niet echt iets niet leuk.”
Volgens Bart is het tevreden houden van zijn medewerkers het allerbelangrijkste aan zijn rol. “Dat is namelijk de belangrijkste manier om goede resultaten te behalen. Tevreden medewerkers zijn gemotiveerder, dus dan wordt je eindproduct ook beter. De directie is dan ook meer tevreden. Dat is denk ik de sleutel.”
Heeft hij managers gehad die hem inspireerden? “Ik leer veel van mijn huidige leidinggevende. Hij kent het politieke spelletje op de werkvloer heel goed: hij heeft veel gevoel voor verhoudingen tussen de directie en de afdelingen en weet voorstellen altijd zo te formuleren dat mensen kiezen voor de oplossing die hij zelf zou kiezen,” zegt Bart.
“Daar bewonder ik hem echt om – dat is heel lastig om aan te leren, daar moet je talent voor hebben. Ik heb het er weleens met hem over. Volgens hem zit het in de voorbereiding. Ik weet niet of ik daar ooit zo goed in word als hij. Maar dat hoeft ook niet: als ik 80% zo goed kan zijn, dan ben ik al heel ver.”
Als beginnende manager heb je veel leermomenten. “Afgelopen zomer was ik bijvoorbeeld bezig met een project waarvoor ik best veel operationele werkzaamheden op mijn eigen naam had gezet,” vertelt Bart.
“Maar doordat bepaalde dingen uitliepen, kwam ik in het nauw met m’n tijd. Ik heb toen een bepaald onderdeel opgeleverd onder tijdsdruk, dat was niet zo handig. Ik ben verantwoordelijk voor het eindresultaat, dus dan kan ik eerder aan de bel trekken en zeggen dat ik meer capaciteit nodig heb in mijn team.”
Hij doet dat nu wel anders: “Ik vraag liever te veel mensen dan te weinig, dat is de les die ik heb geleerd. Ik ga meer delegeren, zodat ik mijn handen vrij heb om ergens in te springen als dat nodig is, of om extra vragen te beantwoorden.”
Wat wil Bart bereiken als manager? “Mijn persoonlijke doel is dat de jongens in mijn team heel lang bij Evidensia blijven werken. In ons team helpen en versterken we elkaar, zodat we samen de doelstellingen bereiken. Maar ik wil niet alleen bezig zijn met de organisatiedoelen, maar ook die van de jongens uit mijn team: ik heb bijvoorbeeld een junior die graag consultant wil worden. Als hij over twee jaar een goede stap kan maken naar consultant, dan gun ik hem dat,” zegt Bart.
Hij vervolgt: “Ik denk dat echte betrokkenheid belangrijk is voor een goed team. Ik vind het belangrijk om hier open over te communiceren, zodat de ander ook doorheeft dat je meedenkt. Ik wil méér uit mensen halen dan alleen het bereiken van de organisatiedoelen.”
Wat hoopt Bart van de opleiding? “Ik ben wel benieuwd naar wat we leren over gesprekken met medewerkers, bijvoorbeeld functioneringsgesprekken of gesprekken waarin je iemand een bepaalde richting op kunt duwen. Dat je iets leert van hoe je dingen verwoordt en hoe die dan overkomen bij iemand anders – wat je aan iemand kunt vragen en wat niet… en over de spanningsvelden tussen je eigen doelstellingen en die van je medewerkers, het lijkt me leuk als dat behandeld wordt.”
Hij vervolgt: “Ik zei het al eerder, maar ik zie de opleiding echt als een mogelijkheid om goed voorbereid aan mijn nieuwe rol te beginnen. Ik verwacht er een hoop van.”
Ben je zelf nieuwsgierig naar wat de opleiding Effectief Leidinggeven voor jou kan betekenen? Lees meer over de opleiding Effectief Leidinggeven. Of neem direct contact met ons op via 035 – 7 604 800 of via ons contactformulier.