Het bieden van alleen een goed salaris is tegenwoordig niet voldoende om getalenteerde medewerkers aan te trekken. Door de krappe arbeidsmarkt hebben (potentiële) werknemers de onderhandelingsmacht. Als jij als manager de juiste formule zoekt om mensen te werven én te behouden, moet je meer inzetten op werkgeluk. Werkgeluk gaat verder dan alleen een goed salaris.
Werkgeluk wordt steeds belangrijker voor duurzame inzetbaarheid. Als manager moet je dit serieus nemen. Werkgeluk is geen hype, maar een cruciale factor voor succesvol werkgeverschap en productieve teams. Organisaties die investeren in het welzijn van medewerkers, profiteren van meer betrokkenheid en betere prestaties. Jij als manager hebt hier dus baat bij. Dit zijn de belangrijkste factoren die het werkgeluk van medewerkers bepalen:
In de afgelopen decennia is er een duidelijke verschuiving geweest naar het belang van de balans tussen werk en privé. Deze verschuiving weerspiegelt de groeiende welvaart en vrijheid in Nederland van de afgelopen eeuw. Werk is niet langer louter een middel om te overleven; ons werk speelt inmiddels een belangrijke rol in het complete plaatje van ons leven. We leven niet om te werken, maar werken om te leven. Nieuwe generaties leggen steeds meer de nadruk op de maatschappelijke functie van hun werk. Daarnaast is parttime werken in Nederland al lange tijd niet meer beperkt tot iets waar je pas aan begint als je kinderen krijgt.
Werkgeluk komt dus steeds meer in de schijnwerpers te staan omdat mensen streven naar een gebalanceerd leven waar ze positieve energie van krijgen. Managers en organisaties moeten zich bewust zijn van deze verschuiving en zich aanpassen aan de behoeften van hun werknemers. Bijvoorbeeld door flexibele werktijden, thuiswerken en parttime werken mogelijk te maken.
Om te beginnen is het definiëren van werkgeluk essentieel om de rol ervan in het succes van een organisatie te begrijpen. Geluk ervaren op de werkvloer gaat verder dan tevredenheid, maar om het ervaren van energie en motivatie bij het betreden van de werkomgeving. Zowel collegialiteit als de inhoud van het werk spelen hierin een essentiële rol.
De band die werknemers met teamgenoten opbouwen bepaalt niet alleen het werkplezier, maar bevordert ook de productiviteit wanneer er samengewerkt moet worden. Door teams samen te brengen en communicatie te verbeteren, kan de sfeer verbeteren. Als manager speel je hier een faciliterende rol in. Dit kan door middel van teambuilding activiteiten, maar dan ben je er nog niet. Werknemers moeten zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd voelen door collega’s en hun manager. In plaats van grootschalige happiness-programma’s kun je beter investeren in een cultuur waar persoonlijke aandacht en waardering van elk individu centraal staan. Het is belangrijk om te laten zien dat je als werkgever om je werknemers geeft en hun welzijn serieus neemt. Bijvoorbeeld door regelmatig een-op-een-gesprekken te voeren, complimenten te geven en successen samen te vieren. Tijdens de Post HBO Psychologie en Coaching verdiep je je in wat medewerkers belangrijk vinden in hun werk en leer je hoe je de betrokkenheid binnen je team kunt vergroten.
De kans bestaat uiteraard dat er veel verschillen zijn onderling en dat werknemers hun definitie van werkgeluk allemaal anders indelen. Dat is geen belemmering, maar een kans. Wanneer collega’s van verschillende culturen, achtergronden en overtuigingen goed met elkaar samenwerken, kan dat de kwaliteit die het team levert aanzienlijk verbeteren. Hoe je hier effectief op inspeelt, leer je tijdens de HBO Module Intercultureel Leidinggeven.
Aan de andere kant levert een gebrek aan waardering of respect het tegenovergestelde effect op. Wanneer een medewerker zich niet goed thuis voelt binnen een team, vergroot dat de kans aanzienlijk dat ze op korte termijn op zoek gaan naar een andere baan. Bovendien loop je het risico dat medewerkers zich niet uit durven spreken over misstanden wanneer zij het gevoel hebben dat er geen ruimte is voor hun perspectief.
Naast betrokkenheid is de inhoud van het werk net zo’n belangrijk aspect van werkgeluk. Halen medewerkers voldoening uit hun functie, is er genoeg ruimte voor hun talent, en zijn er voldoende kansen voor persoonlijke én professionele groei binnen de organisatie? Belangrijk is om hier een proactieve rol aan te nemen en niet enkel te wachten tot medewerkers uit zichzelf signaleren dat ze te weinig voldoening uit hun werk halen. Bied daarom ruimte voor ontwikkeling, bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen, opleidingen of coaching. Waak ervoor dat medewerkers hier ook echt de tijd voor krijgen én nemen.
Een medewerker die vastzit in een rol die ze naar hun mening wel hebben uitgespeeld en de ruimte niet krijgt om door te groeien, zal sneller extern gaan zoeken naar een volgende stap in hun carrière. Doorgroeien hoeft overigens lang niet altijd een verticale stap omhoog te betekenen. Kijk ook zeker welke horizontale stappen werknemers kunnen nemen om hun talenten beter te benutten. Tijdens de HBO Module Coachingsvaardigheden krijg je een aantal praktische handvatten aangereikt om het beste uit je medewerkers te halen.
Naast het voorkomen van hoog verloop is het stimuleren van werkgeluk niet alleen een dienst voor je werknemers, maar ook voor het succes van je organisatie. Er bestaat een directe relatie tussen werkgeluk en bedrijfsprestaties. Gelukkige werknemers zijn productiever en meer betrokken bij hun taken. Iemand met ‘hart voor de zaak’ zal sneller harder lopen voor betere resultaten dan medewerkers die weinig motivatie of betrokkenheid voelen bij het werk dat ze doen.
Tot slot is het belangrijk om te beseffen dat werkgeluk voor elke individuele werknemer een andere invulling heeft. De balans tussen collegialiteit en inhoudelijke voldoening kan per persoon verschillen. De enige manier om dit voldoende in kaart te brengen voor de mensen uit je eigen team, is door het gesprek aan te gaan.
Naast werkgeluk zijn er nog veel meer aspecten die komen kijken bij het tonen van goed werkgeverschap en het bevorderen van loyaliteit bij je medewerkers. In de whitepaper ‘Van 13-in-een-dozijn-werkgever naar unicorn’ ontdek je hoe je als werkgever onderscheidend kunt zijn om talent aan te trekken én te behouden.