Menu
ISBW logo

Coachend leidinggeven: wat is het en hoe pas je het toe? 

Je houdt je er waarschijnlijk iedere dag opnieuw mee bezig, bewust of onbewust; coaching. Ga maar na hoeveel tijd je wekelijks besteedt aan het begeleiden, helpen, ondersteunen en enthousiasmeren van je medewerkers en team. Werkend Nederland ziet zijn leidinggevende dan ook steeds meer als coach: iemand die meer begeleidt en minder controleert. Als manager heb je tegenwoordig zelfs weinig keuze. In de nieuwe hybride werkomgeving weet je lang niet altijd meer waar je werknemer precies mee bezig is. Maar wat doet een coachend manager eigenlijk precies en wat kun jij doen om deze essentiële rol je voldoende eigen te maken? 

Wat is coachend leidinggeven precies? 

Wat verstaan we eigenlijk onder coachend leidinggeven? We spreken dan van een managementstijl waarbij de nadruk wordt gelegd op de begeleiding en ondersteuning van medewerkers in hun ontwikkeling en groei, in plaats van hen simpelweg te vertellen wat ze moeten doen. Dit gebeurt door middel van regelmatige feedback, coaching en training. Je bent niet letterlijk een coach zoals we die kennen uit de sport, maar je voegt de eigenschappen van een coach wél toe aan je repertoire als leidinggevende.  

Waar een manager voorheen vooral de taak had om te controleren of een team het beoogde bedrijfsresultaat behaalde, verdwijnt de rol van supervisor vandaag de dag steeds meer naar de achtergrond. Vooral de jongere generaties hebben baat bij een meer gelijkwaardige verhouding tussen manager en team. Nu ook Gen Z zich inmiddels op de arbeidsmarkt begeeft, is een platte en informele werksfeer dus steeds meer gewenst. 

Waarom is coachend leidinggeven de toekomst? 

Coachend leidinggeven wordt steeds belangrijker in de werkomgeving van de toekomst, omdat werknemers meer dan ooit behoefte hebben aan begeleiding en ondersteuning. De moderne werknemer wil niet alleen werken om geld te verdienen, maar ook om te groeien, zichzelf te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Het is daarom belangrijk dat leidinggevenden zich bewust zijn van deze behoeften en hun werknemers helpen om daaraan te voldoen.  

Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig dat werknemers zich kwetsbaar durven op te stellen en hun wensen ook echt met hun leidinggevende durven te delen. De coachende manager bouwt een vertrouwensband op met de werknemer en zorgt ervoor dat er voldoende ruimte is om dit soort gesprekken te voeren. De manager van de toekomst is dus niet alleen meer het wakende oog van bovenaf, maar is vaak zelf ook onderdeel van het team. 

Niet alleen persoonlijke ontwikkeling wordt steeds belangrijker in het werk, ook het flexibel en hybride werken is steeds populairder en vraagt om een goede band tussen een leidinggevende en zijn of haar team. Een coachend leidinggevende kan hierbij helpen door open te staan voor verzoeken over bijvoorbeeld thuiswerken en flexibele werktijden. Zo voelen werknemers zich gehoord en zijn ze meer betrokken bij het bedrijf. 

Waarom is coachend leidinggeven goed voor het bedrijf? 

Coachend leidinggeven is niet alleen goed voor je werknemers, ook jij als manager plukt de vruchten van deze leiderschapsstijl. Door het coachen van je werknemers creëer jij een positieve en productieve werksfeer waar het hele bedrijf profijt van heeft, en dat merk je zo: 

Hogere productiviteit 

Allereerst helpt het je team om organisatiedoelen te behalen. Door jouw werknemers te begeleiden en ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis, presteren zij op hun beurt beter en zijn ze productiever in hun werk. Dit creëert vervolgens weer meer zelfvertrouwen, waardoor jij straks leidinggeeft aan een team vol stralende toppers. 

Meer werkgeluk 

Zelfverzekerde en tevreden werknemers dragen bij aan een hoger werkgeluk en een betere werkomgeving waarin iedereen op eigen initiatief streeft naar het beste bedrijfsresultaat. Een werknemer die zich dankzij jouw coaching gewaardeerd en gesteund voelt in zijn of haar werk steekt automatisch meer energie in het bedrijf. 

Sterkere relaties en betere communicatie 

Een ander voordeel van coachend leiderschap is dat het sterkere relaties bouwt en communicatievaardigheden verbetert. Door open te staan voor feedback en ideeën van werknemers, creëer je als manager een cultuur van vertrouwen en samenwerking. Werknemers die zich gehoord en gezien voelen zullen ook sneller jouw feedback accepteren en serieus nemen. Zo ontstaat er een wederzijdse vertrouwensband waarin je elkaar kunt steunen om die persoonlijke ontwikkeling te stimuleren die tegenwoordig zo belangrijk is. 

Betere grip op verandering 

Tot slot ondersteunt coachend leiderschap medewerkers en teams om grip te krijgen op nieuwe situaties, uitdagingen en veranderingen. Die veranderingen kunnen soms best lastig zijn en dan helpt het zeker als jij als manager er voor je medewerkers bent en hen blijft motiveren om ook in de nieuwe situatie het beste uit zichzelf te halen. Dit bevordert uiteindelijk weer de veerkracht en het aanpassingsvermogen van werknemers en ook dat draagt bij aan een gezonde en flexibele werkomgeving. 

Hoe pas je het coachend leidinggeven effectief toe? 

We kunnen dus stellen dat coachend leidinggeven voor jou als manager een essentiële leiderschapsstijl is waar je niet meer omheen kan. Maar wat maakt precies een goeie coach? We hebben drie tips op een rijtje gezet zodat jij weet wat je moet doen om coachend leidinggeven tot een succes te brengen:  

#1 Doelen stellen en feedback geven 

Het succesvol coachen van een team begint bij het stellen van duidelijke doelen en verwachtingen. Maar alleen doelen stellen is niet genoeg, het is ook belangrijk om regelmatig feedback te geven en ondersteuning te bieden. Goed luisteren en vragen stellen helpt om de perspectieven van medewerkers te begrijpen en hen te helpen bij de ontwikkeling van vaardigheden en kennis. 

#2 Help medewerkers groeien 

Bij coachend leiderschap gaat het om het aanmoedigen van medewerkers om te groeien en interesse te tonen in hun carrièreontwikkeling. Door middel van het bieden van hulpbronnen en kansen voor groei en leren, kunnen medewerkers hun volledige potentieel bereiken. Het vieren van successen en het aangaan van uitdagingen mag ook zeker niet worden vergeten. 

#3 Geef het goede voorbeeld 

Een coachend leider moet ook fungeren als rolmodel en de gewenste houding demonstreren. Door zelf het goede voorbeeld te geven, zal het team ook geïnspireerd worden om deze gewoontes over te nemen en zo bijdragen aan de gezonde en succesvolle werking van het team. 

Welke eigenschappen heeft een coachend manager nodig? 

Om bovenstaande taken goed te kunnen uitvoeren heb je als coachend leider een aantal competenties nodig. Sommige vaardigheden heb je waarschijnlijk al onder de knie omdat je in jouw dagelijkse bezigheden onbewust al met coachen bezig bent. Op andere punten liggen er misschien nog kansen om je verder te ontwikkelen. We zetten de belangrijkste vaardigheden en competenties kort voor je op een rijtje: 

Belangrijke coachingsvaardigheden: 

Belangrijke competenties: 

  • Vertrouwen geven en nemen 
  • Contact opzoeken 
  • Betrokken zijn, interesse tonen 
  • Stimuleren en oplossingsgericht denken 
  • Mensen kunnen motiveren 
  • Mensen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling en samenwerking 
     

Ontwikkel jezelf en maak het verschil! 

Bij ISBW hebben we meerdere opleidingen en trainingen gericht op coachend leidinggeven. Ben jij er klaar voor om de volgende stap te zetten in je ontwikkeling als coachend manager, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Onze opleidingsadviseurs staan dagelijks voor je klaar om jou van een gratis en geheel vrijblijvend opleidingsadvies te voorzien. Bel naar 035 – 7 604 800 of plan een persoonlijk studieconsult in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken. 

Wil jij weten waar jouw kracht als manager ligt? 

Wij hebben een gratis assessmenttool ontwikkeld waarmee jij voor jezelf kunt testen waar jouw krachten als manager liggen en op welk gebied je nog wat extra begeleiding kunt gebruiken. Kom erachter wat voor manager jij al bent en wat je nog nodig hebt om het coachend leidinggeven je helemaal eigen te maken. Voor elk ontwikkelpunt zijn er opleidingen of trainingen die jou kunnen helpen je coachend leiderschap naar het ideale niveau te tillen.